China, Shanghai en Yangshuo

----------S-H-A-N-G-H-A-I----------

In Shanghai zouden we eindelijk onze redders in nood in levende lijve ontmoeten. Ruben, een ex-Chiro-collega hier al meer dan drie jaar voor de firma Bekaert aan het werk, en z'n Chinese vriend Chen (Engelse naam Michael) stelden zich persoonlijk verantwoordelijk voor ons bezoek aan China en hielpen ons aan de officiële uitnodiging om het land binnen te mogen!
Omdat we wegens onvoorziene omstandigheden niet bij hen konden logeren trokken we naar een goedkope jeugdherberg in het centrum. (Enkel gescheiden slaapzalen hier dus elke ochtend om 9u afspraak in de wasruimte.. :p )

De eerste namiddag wandelden we naar 'The Bund', het historische hart van de stad. Een zee van volk omdat het die dag 1 mei was en een eerste zicht op de indrukwekkende skyline van SH.
's Avonds afspraak op café met Ruben en Chen. Gezellig klapke gedaan bij een paar kannekes bier en een hele boel nuttige stadsinfo gekregen, wereldgasten! Nog eens ongelofelijk bedankt!

We volgen steeds vaker het Chinese voorbeeld en starten de dag met een goedkoop maar heerlijk noedelsoepke. Na het bezoek aan een Boeddhistische tempel midden de drukke stad en een wandeling door de 'Franse concessie' genieten we van het uitzicht op de wolkenkrabbers vanuit rooftopbar van de jeugdherberg.

De volgende dag opgesplitst; Olivia gaan shoppen en ik naar het Urban Planning museum. (Geschiedenis van Shanghai en plannen voor de toekomst, ook een maquette van het volledige centrum.) ‘s Avonds brachten we Ruben en Chen nog een bezoekje op hun appartement, een gezellige avond met Belgisch bier ?. Dit jaar verhuizen ze in september misschien naar België, we kijken al uit naar het weerzien!

Laatste dag SH, wolkenkrabbers van dichtbij gaan bekijken en cadeautjes gaan kopen in de ondergrondse souvenirmarkt; Twee uur aan een stuk afdingen is echt niet te onderschatten :s. Alles in een postpakket en hop op het vliegtuig naar België.
Vervolgens tijdens rush-hour met al onze bagage op de metro naar het treinstation.. proppen in de letterlijke zin van het woord en zweterig warm, niet voor claustrofoben! Net op tijd aangekomen, onmiddellijk de slaaptrein op naar onze volgende bestemming!

----------Y-A-N-G-S-H-U-O----------

Deze keer viel de slaaptrein ietwat tegen. Zes personen per coupé: wij, drie Chinese studenten met een kartondoos vol blikken bier en een oudere man met stinkvoeten. Toch een beetje moe van de Belgische bierenavond ervoor kropen we vroeg in ons ‘bed'. De drie studenten daarentegen waren blij dat het vrijdagavond was en speelden tot een gat in de nacht een zang- en drankspel à la blad-steen-schaar; Hoe zatter ze werden hoe luider ze zongen ?. Tegen 7u 's morgens was de oudere man wakker en wekte hij ons met de heerlijke geuren en klanken van een paar hardgekookte eieren, vacuümverpakte kippenpoten en vleesnoedels. Goeiemorgen Yangshuo!

Nog nooit eerder hadden we zo'n vochtige, plakkerige warmte gevoeld en rond het station stikte het van de taxi- en ‘toektoek'drivers. Twee van die mannen beweerden allebei dat ze gestuurd waren door de door ons gereserveerde hostel. Na wat gekibbel besloten we dan maar de gehandicapte van de twee te vertrouwen... Slecht idee, bleek dat de echte taxi op dat moment nog niet vertrokken was en dat we meer dan het dubbel van de juiste prijs betaald hadden :s. Maaaar niet geklaagd, de omgeving was prachtig en de hostel lag op 10 minuutjes wandelen van het drukke centrum. In de verte de grillige vormen van de nog nooit eerder geziene Karstheuvels, waterbuffels op de oevers van de rivier en overal rijstvelden. Zalig om nog eens buiten het hectische stadsgebeuren te vertoeven!
De hostel werd trouwens gerund door een Gentenaar en een Leuvenaar, Gert en Steven, allebei in Yangshuo blijven plakken tijdens het reizen. Supervriendelijk personeel, goedkoop eten en Belgisch bier, ideaal :).

De eerste avond trokken we naar de uitgaansbuurt voor een liveoptreden van een Zuid-Koreaanse skapunkband. De volgende dagen vulden we, op 't gemak weliswaar, met kayakken, wandelen, fietsen en zwemmen. Tijdens ons fietstochtje een kleine navigatiefout gemaakt en zonder drinkwater in een klein dorpje terechtgekomen. Koeken en drank gekocht in het lokale winkelke / cafeetje en wat tv gekeken met de locals, echt grappig. De laatste dag nog de Moonhill beklommen en vervolgens aan de lange tocht naar Qiaotou begonnen, het startpunt van de bekende Tiger Leaping Gorge wandeltocht. (Bus naar Guilin, nachttrein naar Kunming, dagje in Kunming, nachttrein naar Lijiang, bagage daar in hostel droppen en bus naar Qiaotou)

shaggy

ah, kadootjes gekocht. ideaal. ik verlang al vol ongeduld tot het hier is.

Want echte vrienden komen elkaar kadootjes é simon

ems

Ha! ik dacht vandaag net hetzelfde: kunt maar zien dage veel kadoos mee hebt !!! haha kidding, maar ja, alle afleiding van mijn cursussen is wel :)

En blijkbaar is da toch nie zo vreemd als ik op festivals om 10u smorgens noodles fret !! :) Blij om dat te horen !

XXX

Claeysie

Simon en Olivia,

Zo te zien hebben jullie echt een fantastische reis! Man man man jaloers tot aan de kleine teen! Geniet er zeker en vast nog van. Foto's zijn de max!

Keep going!

Claeysie